“Want wie op de akker van zijn vlees / zondige natuur zaait, oogst de dood.

Maar wie op de akker van de Geest zaait, oogst het eeuwige leven.”

Het is een heftige waarschuwing van Paulus, maar tegelijk ook een geweldige belofte. Het beeld van zaaien en oogsten wijst erop dat het proces van morele gevolgen veel natuurlijker en organischer is.

In deze oogsttijd denken we zondagmorgen na over zaaien en oogsten. Dit n.a.v. het laatste gedeelte uit de Galatenbrief waar we ‘s morgens Paulus’ laatste waarschuwing (6:6-10) en ‘s avonds zijn laatste uitnodiging (6:11-18) lezen. Maar zowel de waarschuwing als de uitnodiging hebben ten diepste dezelfde boodschap : Leef vanuit het Evangelie!

Welkom om daar zondagmorgen én zondagavond meer over te horen in de kerkdiensten die om 9.30u en 19.00u beginnen.

“Paulus’ verwijzing naar landbouw en natuur wijst erop dat er wetmatigheden zijn. Ook als het gaat om ons gedrag en de gevolgen daarvan. Zonde tegen God plakt als het ware vast in ons geestelijke weefsel, net zoals eten van vet voedsel voor afzettingen zorgt in het weefsel van je hart. Ongezond eten maakt je ziek, zondigen maakt je ongelukkig. Wie op de akker van zijn zondige natuur zaait, oogst de dood. Dat is geen wens of dreiging, maar zo gaat dat, zo zien we dat om ons gebeuren.

Als je veel vet voedsel eet, is dat slecht voor je hart (je kan er vroegtijdig aan overlijden). Als je toegeeft aan de begeerten van je zondige natuur, dan is de ‘oogst’ daarvan geestelijke aftakeling en dood, vernietiging, desintegratie, chaos. De zonde zorgt er automatisch voor dat alles kapot gaat. Zoals bepaald gedrag ervoor kan zorgen dat het weefsel en de samenhang van ons lichaam kapot gaat, zo ook geestelijk en moreel.”

Iedereen is van harte welkom om hier met elkaar verder over na te denken, te zingen, bidden, onze gaven te geven en elkaar te ontmoeten.

Je kan ook live meekijken via internet via www.gereformeerdekerkenter.nl

contactgegevens:
Rijssenseweg 11 7468 AA Enter