Ongewenste mail/post, mail/post met jouw naam erop, maar de rest is onpersoonlijk. Vaak gooi je het weg, het doet je niets. Maar een handgeschreven brief – krijg je die nog wel eens? – daar ga je voor zitten. Het slot van de brief aan de Galaten schrijft Paulus eigenhandig, hij neemt de pen over van zijn secretaris, om zijn brief vol hartstocht af te sluiten. Zondagavond gaan we er voor zitten… Het is zijn laatste oproep, uitnodiging, aan jongen christenen om op het Evangelie te blijven vertrouwen voor hun redding én om er dagelijks uit te leven.

Zondagavond overdenken we het laatste gedeelte van de Galatenbrief. Over je ergens op laten voorstaan, de kruisiging van de wereld en jij als nieuwe schepping. De kerkdienst begint om 19.00u. Hieronder nog een kort preekfragment om alvast over na te denken.

“Je ergens op laten voorstaan, dat is hoog ergens over opgeven, veel vertrouwen in hebben. Weten dat je alleen door Christus gered bent, zorgt dat je vol vertrouwen en vreugde je er op laat voorstaan. Geen vertrouwen in en op jezelf, maar op en in Christus. Gevolg daarvan is dat de wereld je niets meer doet. Een christen maakt zich niet meer druk om wat de wereld/anderen van hem/haar vindt, daar moet je boven staan. Of, de natuurlijke wereld heeft niet langer iets over je te zeggen. Er is niets meer in de wereld dat ook maar enige macht over christenen heeft. De wereld is niet dood, maar de wereld is gekruisigd voor een christen. Eerst werd Christus gekruisigd : de verheerlijkte Christus stond op in een nieuw leven. Toen werden de christenen gekruisigd : met Christus ben ik gekruisigd, ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij. (Galaten 2:19-20). Nu wordt de wereld gekruisigd : een nieuwe wereld ontvouwt zicht…

Het is volkomen onbelangrijk of men wel of niet besneden is, het is volkomen onbelangrijk wat jij of de ander denkt, vindt, voelt of doet, het is volkomen onbelangrijk waarop jij je laat voorstaan. Belangrijk is dat jij je laat voorstaan op het kruis van Christus, waardoor de wereld is gekruisigd, en wij in die nieuwe wereld gaan leven. Want, zegt Paulus, het is belangrijk dat men een nieuwe schepping is. Het is belangrijk dat jij het Paulus nazegt : mijn leven hier op aarde leef ik in het geloof in de Zoon van God die mij heeft liefgehad en zich voor mij heeft prijsgegeven. Het Evangelie vernietigt de kracht van deze wereld, omdat niets in deze wereld je werkelijk kan redden. Het is Jezus alleen!”

Iedereen is van harte welkom om hier met elkaar verder over na te denken, te zingen, bidden, onze gaven te geven en elkaar te ontmoeten.

Je kan ook live meekijken via internet via www.gereformeerdekerkenter.nl