Geliefde broers en zussen in Christus Jezus,

Ik sta hier in een lege kerk. Zoals altijd als ik zondags voorga, heb ik vandaag de preek voor zondagmorgen geoefend in een lege kerk. Maar nu zal ook zondagmorgen de kerk leeg zijn. Je zult misschien denken, dat ben je toch gewend om voor een lege kerk te preken bij het oefenen, wat is het verschil om zondagmorgen ook voor een lege kerk te preken?

Nou, de preek gaat pas leven met mensen voor me in de kerk. Als ik u en jou zie zitten, met uw en jouw levensverhaal. Daarom dat de preek bij het oefenen vaak korter dan 20 minuten duurt, maar op zondagmorgen in de kerkdienst vaak wat langer duurt. Dat komt deels door jullie, door de interactie, er gebeurt iets in een kerkdienst, tijdens de preek, noem het de Geest.

Het is voor mij nu dus ook oefenen om zo levendig te preken voor een lege kerk alsof ik u en jou zie zitten. Het is in die zin dus best wel spannend hoe het zondag zal gaan. Preken voor een lege kerk terwijl onzichtbaar thuis tientallen, honderden mensen meekijken.

Maar zoals het voor mij onwennig en spannend is, zo ook voor de meesten van jullie. Of je nu alleen, met z’n tweeën of als gezin de kerkdienst via kerk-tv meemaakt, de spannende vraag is en blijft : ga je meezingen alsof je in een volle kerk zit? Ga je er echt voor zitten om de liederen, de schriftlezing, de preek en de gebeden ook echt binnen te laten komen?

Zo zal het zondag bij ons allemaal wat onwennig en spannend zijn. Bidden jullie mee om een gezegende en levendige kerkdienst?

Het bijzondere is dat we dan wel op een punt zijn aangekomen dat we als gemeenteleden die gewoon zijn naar de te kerk gaan ons nu een beetje kunnen verplaatsen in die gemeenteleden die door ziekte, ouderdom of anderszins al jaren, zondag aan zondag, op afstand de diensten meemaken. Van deze  gemeenteleden kunnen we in deze dagen iets leren. Want wat mij altijd opvalt in de gesprekken met de thuis meevierende gemeenteleden, is dat kerk-tv voor hun ook echt hun kerk is. Ze gaan er echt voor zitten, zingen uit volle borst mee en voelen zich betrokken bij de gebeden en de woorden die klinken.

Zo mogen we als gemeenteleden die het allemaal zo normaal en vanzelfsprekend vonden om naar de kerk te gaan, ons verplaatsen in deze gemeenteleden die er alleen maar van kunnen dromen om nog eens naar de kerk te gaan.

En wen er maar aan, want in elk geval de komende weken, zal dit de situatie zijn. Wat zal het een feest  zijn als we dan weer voor het eerst naar de kerk mogen! En wat zullen we ons dan echt verbonden weten met al die gemeenteleden die thuis blijven meekijken en zo meevieren. Zo zal deze periode ook een leerzame, heilzame periode zijn voor ons als kerk.

Zondagmorgen om 9.15 uur luidt de kerkklok. De kerkenraad komt de kerk binnen en we luisteren naar drie liederen ter bemoediging en als inleiding op de kerkdienst. De kerkdienst begint zoals gebruikelijk gewoon om 9.30 uur.

Zorg dat er thuis een kaars op tafel klaar staat, die je kan aansteken als we in de kerk de paaskaars aansteken. Zo weten we ons allemaal in de lichtkring van Christus opgenomen, verbonden met elkaar in Gods liefde, ook als we elkaar niet zien. En als het licht van Christus thuis brandt, dan zal hopelijk ook alle schroom wegvallen om uit volle borst mee te zingen, te vieren, te luisteren en te bidden.

En als er thuis kinderen zijn, zorg dan voor een tweede kaars, die je kan aansteken als we in de kerk de kaars voor de kinderkerk aansteken. De kinderkerk gaat wel anders dan gebruikelijk. We verwijzen naar Facebook-pagina van Matthijs Vlaardingerbroek of zijn website www.creatiefkinderwerk.nl Matthijs heeft een leuk en creatief kinderprogramma met filmpjes gemaakt, zowel voor zondagmorgen als voor alle schooldagen. Zo kan je thuis op zondag én doordeweeks met de kinderen bezig zijn met het geloof. Misschien een idee om straks al even te kijken wat Matthijs allemaal aanbiedt. Je kan ook het programma van afgelopen zondagmorgen nog even samen met de kinderen bekijken. Dan ben je komende zondagmorgen er helemaal klaar voor. Er zit bij het programma van afgelopen zondagmorgen ook een goocheltruc die wordt uitgelegd. Welk kind wil dat nu niet, goochelen?!

Nog een paar laatste dingen:

– We willen graag weten waarvoor u/jij zondag wilt laten bidden. Je kan dat in het formulier op de website aangeven. Deze gebedspunten worden meegenomen in de voorbede in de kerkdienst op zondag. De persoonlijke voorbede en dankzegging kunt u doorgeven aan uw wijkouderling, zoals dat voorheen ook gebruikelijk was.

– Ik als predikant, de wijkouderlingen en wijkmedewerkers zijn beschikbaar voor een persoonlijk moment van telefonisch contact.

Hebt u praktische hulp nodig of kunt u die bieden? Neem contact op met de wijk-diaken.

Tot slot : we gaan niet naar de kerk, maar we zijn de kerk. De kerk zal de wereld niet veranderen, maar is draagster van de hoop die de wereld kan veranderen. Laten we juist ook in deze dagen kerk zijn, draagster van Gods hoop voor de wereld!

Tot zondagmorgen!