Onderstaande paste niet meer in de preek van zondagmorgen, maar is te waardevol om niets mee te doen. En als je het gelezen hebt, dan hoor je het ook terug in de preek van zondagmorgen.

Het Evangelie van Jezus Christus en het Koninkrijk van God, heeft alles te maken met ons leven van alledag hier op aarde. Maar hoe dan? Welk verschil maakt het voor jouw (familie)relaties/vriendschappen dat jij Christus kent? Op welke manier heeft het invloed op hoe jij naar anderen en jezelf kijkt?

Wie Christus Jezus toebehoort, wie kind/zoon van God is, wie erfgenaam is, die heeft zijn natuur met alle harstochten en begeerten, over-verlangens, aan het kruis geslagen. Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst. Zodat de vrucht van de Geest in ons gaat groeien : veel vrucht, blijvende vrucht. Geleidelijk, onvermijdelijk, onzichtbaar/van binnenuit en symmetrisch groeien we. En dan zitten we midden in het leven van alledag, groeien in hoe je naar anderen en naar jezelf kijkt…

Het Evangelie creëert een compleet nieuw zelfbeeld, niet gebaseerd op jezelf vergelijken met anderen. Het Evangelie zorgt ervoor dat je niet te groot en niet te klein over anderen en jezelf denkt. Hoe je over jezelf en anderen denkt wordt gebaseerd op het bevrijdende van het Evangelie.

Wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de richting volgen die de Geest ons wijst. Laten we elkaar niet uit eigenwaan de voet dwarszetten en elkaar geen kwaad hart toedragen. (Galaten 5:25-26)

De vakantie was een goede testcase. Je ziet heel veel mensen en gaat oordeel vormen, bewust of onbewust. We kunnen ons allemaal nog wel bepaalde mensen voor de geest halen. Die mooie vrouw bij het zwembad, waar je net iets vaker naar keer. Die inlevende én knappe man, bij wie je het gevoel had dat hij jou echt begreep. Of juist die loser die gewoon echt zo dom was, wat een sukkel. Of dat mens die het zo goed met zichzelf getroffen had, onuitstaanbaar. Maar het gebeurt ook in het alledaagse : in je straat, op het werk en zelfs in de kerk… We vergelijken en oordelen voortdurend!

Dan die waarschuwing van Paulus : laten we elkaar niet uit eigenwaan de voet dwarszetten en elkaar geen kwaad hart toedragen.

Eigenwaan, letterlijk betekent : leeg van eer. Een diep gevoel van onzekerheid, zonder eer, identiteitsloos, niet weten wie je ten diepste werkelijk bent. Dan ga je naar anderen kijken en jezelf vergelijken, hongerig op zoek naar eer, bevestiging. Elkaar de voet dwars zetten, elkaar een kwaad hart toe dragen, kan je nog beter vertalen met uitdagen en benijden. Dan ga je anderen uitdagen, je met anderen meten, tegen anderen opbieden, of hij/zij tegen jou op kan. Jij acht jezelf de beste, superieur, kijkt neer op alle anderen. Of je gaat anderen benijden, je wilt iets hebben wat je zelf niet hebt, maar anderen wel en dat wil jij ook. Jij beschouwt jezelf de slechtste, minderwaardig, iedereen die in jouw ogen beter is, ga je uit weg.

Gevoelens van superioriteit en minderwaardigheid zijn eigenwaan, maken je egoïstisch, ik-gericht. Zowel een meerderwaardigheidscomplex als minderwaardigheidscomplex komen voort uit onzekerheid. Het zijn twee uitingsvormen om onszelf op een voetstuk te plaatsen, ons waardevol als mens te voelen. Laat je honger naar eer je er niet toe aanzetten om mensen te verachten of om mensen te benijden.

Het Evangelie biedt een alternatief, een zelfbeeld niet gebaseerd op vergelijking met anderen. Waardoor je niet te groot en niet te klein van jezelf denkt, het maakt vrijmoedig en bescheiden tegelijk. Het Evangelie maakt klein : je bent net als iedereen een zondaar die alleen uit genade gered kan worden. En het Evangelie maakt groot : je bent een geliefd kind van God, waardevol in ogen van Schepper, lees Psalm 139. Als anderen jou klein willen maken, bedenk dan : wat jij van mij denkt is totaal onbelangrijk. Mijn gerechtigheid, identiteit, redding, waarde ontleen ik niet aan jouw acceptatie,

maar aan het feit dat Jezus Christus mij aanvaardt. Als jij jezelf te groot maakt, bedenk dan : hoe ik over mijzelf denk, is niet waar het om gaat. Ik ben net zo zondig als die ander en verdien evenmin Christus’ liefde als hij of zij. Als we last hebben van eigenwaan, in welke vorm dan ook, dan moeten we ons gevoel van eigenwaarde baseren op wie wij, ik en de ander, ten diepste zijn. Buiten kerk zie je dan allemaal schepsels die vol liefde en toewijding door God zijn geweven in de schoot van hun moeder. Binnen de kerk zie je allemaal broers en zussen die in en door Christus door God zijn aanvaard, waar de Geest in het hart is uitgestort, waardoor we roepen : Abba Vader! Kinderen van één Vader!

Leef met een zelfbeeld gebaseerd op het Evangelie!

Delete al jouw gedachten over anderen en jezelf die niet overeenkomen met het Evangelie.

Zoek je eer en trots niet in anderen en jezelf te oordelen en veroordelen.

Maar leef als kind en erfgenaam van God.

En wanneer de Geest ons leven leidt, laten we dan ook de (denk)richting volgen die de Geest ons wijst!

contactgegevens:
Rijssenseweg 11 7468 AA Enter