Zondag nemen we afscheid van 6 ambtsdragers en bevestigen we 5 nieuwe ambtsdragers. En als ambtsdrager kan je soms wel eens denken : waar begin ik aan?! Een gedachte die je ook als gemeentelid/mens soms kan hebben bij een uitdaging, als je iets gevraagd wordt.

Maar wij zijn niet de eerste die zich afvragen waar ze aan beginnen, of ze het kunnen, of ze wel geschikt zijn. Zondagmorgen ontmoeten we de 11 leerlingen van Jezus in Galilea. Misschien wel de eerste ambtsdragers van de kerk van Christus. De engel en Jezus zelf hadden op Paasmorgen aan de vrouwen verteld dat ze naar Galilea moeten gaan, daar zullen ze Jezus zien. Eerder waren ze met z’n twaalven, plus Jezus, van Galilea naar Jeruzalem gegaan. En nu zijn ze met z’n elven, zonder Judas én Jezus, weer van Jeruzalem naar Galilea gegaan. Weg van de tempel, weg van het centrum, naar Galilea, naar de rand… Naar de berg van de Bergrede, waar Jezus aan het begin die geweldige beloften had gedaan, de zaligsprekingen. Gelukzalig zijn jullie, jullie zijn het zout van de aarde, het licht van de wereld. De berg van de beloften. Wat gaat daar gebeuren?!

Jezus zegt daar grote woorden die toen hebben geholpen, en hopelijk ook nu helpen, om als ambtsdrager of gewone christen of zoeker op weg te gaan. We lezen zondagmorgen Matteus 28 : 16-20. Hopelijk geven die woorden ook nu ons moed…

Zelf voel ik enthousiasme én weerstand bij dit gedeelte. Beter gezegd, als ik het lees zoals ik het mij herinner, want dan lees ik : Ga dus/dan op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb.

Aan de ene kant maakt het mij dus heel enthousiast, vind ik het aantrekkelijk. Aan de andere kant voel ik weerstand, stoot het af… Het zijn heel grote woorden. En je vraagt je af : hoe dan? Door die elf leerlingen?!

Want stel dat jij Jezus was, zou jij dan de voltooiing van jouw goddelijke missie hebben toevertrouwd aan dit groepje mannen?

Spannende vragen waar we zondagmorgen verder over nadenken. Weet je van harte welkom in de online kerkdienst via het YouTube-kanaal van de kerk.