In de wereld van de wetenschap zie je een reflex die optreedt wanneer een lang gekoesterde overtuiging wordt aangevallen. Het bekendste voorbeeld was toen Copernicus beweerde dat niet de aarde, zoals iedereen tot dan toe had gedacht, maar dat de zon het middelpunt van het heelal was. Dit was volkomen revolutionair en het duurde nog een eeuw onderzoek van mensen als Kepler, Galileo en Newton voordat de ideeën van Copernicus universeel door wetenschappers werden aanvaard. Voordat dat gebeurde, waren er veel mensen die hun huidige wereldbeeld wilden beschermen en die hun best deden om tegen de nieuwe theorie in te gaan. Copernicus had veel nieuwe dingen opgemerkt over het gedrag van de zon en de planeten. Heel goed, maar ze probeerden deze nieuwe dingen binnen het oude systeem uit te leggen. Alles liever, dan toe te geven dat het systeem zelf defect was en een ingrijpende herziening nodig had.

Deze reflex zie je in de eerste eeuw tot op de dag van vandaag, wanneer mensen worden geconfronteerd met het verhaal van Jezus’ opstanding. Matteus schetst ons hoe deze reflex is ontstaan op die eerst Paasmorgen. Om mensen te helpen de opstanding als een werkelijke gebeurtenis te accepteren.

Copernicus werd voor gek verklaard toen hij zei dat de aarde om de zon draaide in plaats van andersom, de zon om de aarde, zoals men toen dacht. Maar hij was zijn tijd ver vooruit. Christenen worden vaak voor gek verklaard als ze zeggen dat er opstanding uit de dood is in plaats van dat dood dood is, zoals velen denken. Maar christenen zijn hun tijd ver vooruit. Wij weten al van de toekomst als alle doden zullen opstaan uit de dood. Wij weten van de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, als deze aarde getransformeerd zal worden, en samengevoegd met de hemel. Stoppen met geloven is geen bevrijding, maar je gevangen zetten in je eigen beperkte denken.

Welkom in de online kerkdienst van Gereformeerde Kerk Enter. Vanaf 9.15u enkele prachtige liederen, waaronder een sololied gezongen door Ria, Simone en Marleen. Zij zingen in totaal 3 liederen. Maar ook de virtuele Palmpasenoptocht van de kinderen van de kinderkerk. Er is ook een kindermoment en de kinderen van Wegwijzer, Akkerwal en Roerganger zingen voor ons. Hoe dat zit? Gewoon kijken!

Gezegend Paasfeest!

En vergeet niet om een bloem in het bloemenkruis te komen steken!