Jezus preekte : Het Koninkrijk van God is nabij… Maar wat merken we van dat koninkrijk van God?

Mensen verdrinken op de Middellandse Zee, of we laten ze verdrinken…. Bevolkingsgroepen worden afgeslacht in het Midden Oosten en de wereld zwijgt. Elektrische rijden is hip, maar het kobalt wordt door kinderhandjes gewonnen. We dragen prachtige kleding maar het is waarschijnlijk onder erbarmelijk omstandigheden gemaakt. En dan nog de sluimerende dreiging van een Derde Wereldoorlog.

Of dichterbij huis : voor je gevoel zijn er steeds vaker dodelijk schietpartijen. Als je filmpjes ziet hoe jongeren hulpverleners beschieten met vuurwerk, hinderlagen leggen met zware bommen. Leest over de agressie in de samenleving, wat hulpverleners elk weekend meemaken, maar ook de agressie in de zorg en andere sectoren. De samenleving is moordend, hoeveel boeren hebben al suïcide gepleegd? Hoeveel jongeren zitten depressief, met een burn-out, opgebrand thuis? Van de week was er extra aandacht voor suïcide onder jongeren. Van hoeveel mensen is het leven verwoest door het falen rond de Toeslagen?

En in Enter hebben we dan nog noaberschap, maar daar zie je ook kleine scheurtjes in ontstaan.

Toen we vorige week op Follow Me over het koninkrijk hadden, zeiden de 20-ers : waar dan?! In het journaal, de krant, real life, zie je toch alleen maar ellende?

Tja…

Is dat koninkrijk echt nabij? Of verder weg dan ooit?

Zondagavond horen we Jezus verder spreken in zijn Bergrede. Hoe we als armen van geest, zachtmoedigen, treurenden, hongerigen en dorstigen naar gerechtigheid van betekenis kunnen zijn in Gods plan, zijn koninkrijk hier op deze aarde. Wij denken vaak dat we pas invloed hebben als we rijk, machtig, belangrijk zijn. Jezus leert zijn leerlingen iets anders. Je kan ook positieve invloed hebben op de samenleving als armen van geest, treurenden, zachtmoedigen, hongerigen en dorstigen. Hij zegt zelfs dat ze de hele wereld kunnen beïnvloeden. De invloed zit niet in wat je kunt of wat je hebt, maar wie je bent. Daarom moeten we eerst leren wie we zijn.

Zondagavond lezen we verder in de Bergrede, Matteus 5.

Welkom zondag in de kerkdiensten die om 9.30u en 19.00u beginnen.

Voor extra informatie bij de Bergrede en het koninkrijk van de hemel, klik hier.