Wat bedoelt Jezus als hij zegt dat het koninkrijk van de hemel nabij is gekomen? Iedereen die in die tijd sprak over het koninkrijk van de hemel wist wat dat betekende : revolutie! En nu verkondigde Jezus dat dit koninkrijk van de hemel er aan kwam… Niets doen is geen optie. En wat doe jij dan? Ga je mee in die gevaarlijke beweging? Want het koninkrijk van hemel betekende zowel hoop als gevaar. Want als gerechtigheid en vrede er aan komen, dan is dat een bedreiging voor iedereen die onrecht en onvrede symboliseren. Johannes de Doper was opgepakt, nu gaat Jezus met dezelfde boodschap rond… Dan kan je op je klompen aanvoelen wat er gebeuren gaat… En als je meegaat in die gevaarlijke beweging die het wil opnemen tegen de onrechtvaardige heersers die jouw land bezetten dan kan je dat beter maar niet alleen doen, maar mensen om je heen verzamelen. En de oproep daarvoor was : bekeer je, kom tot inkeer, maak een keuze.

Zo riep Jezus de mensen in Israël op. En zo worden ook wij opgeroepen…

Werken we er aan om Gods koninkrijk in de wereld uit te breiden? Of staan we in de weg? Dat is dus iets anders als ‘ben jij christen’, ben je een goed mens? Ben jij een werker aan Gods koninkrijk, volg jij de koninklijke weg?

Petrus is één van de eerste werkers van het koninkrijk. Hij wist niet wat het allemaal zou inhouden. En als hij het had geweten was hij er waarschijnlijk niet enthousiast van geworden. Toen Jezus tegen hem en Andreas zei : jullie zullen vissers van mensen worden. Wat zullen ze gedacht hebben wat dit betekende? Zullen ze geweten hebben hoe dat voor die mensen zou voelen die ze moesten vangen? Zullen ze enige idee hebben gehad hoe ze allebei aan een kruis zouden eindigen, net zoals hun meester? Nee, ze hadden geen idee. Gelukkig dat God in zijn genade zijn plan stapje voor stapje onthult. Net zoals Petrus nooit heeft geweten dat één van de bekendste kerken van de wereld, de Sint Pietersbasiliek, naar hem zou worden vernoemd. Zij zagen noch de ellende, noch de glorie die nog in het verschiet lag, op die dag dat een jongeman langsliep en hun toeriep hem te volgen. Ze zagen alleen Jezus en dat was genoeg.

Wat is voor ons nodig om Jezus te volgen, waar hij ook gaat, waar hij ons ook zend?

Welkom zondagavond om samen na te denken over Matteus 4 : 12-25, de boodschap van Jezus en de roeping van de eerste discipelen.