Vroeger kampeerde ik vaak rond Koninginnedag met vrienden. We hadden een oude vouwwagen van één van onze ouders gekocht voor een kratje bier. Houtje, touwtje, dat soort werk. Als het maar voor een paar nachtjes de boel bij elkaar hield, het niet al te wankel was, dan waren we al snel tevreden.  Vertrouwden we er op dat de vouwwagen niet ‘s nachts de sloot in reed, we niet met tent en al de lucht ingingen.

Wat dit te maken heeft met Psalm 125 die we zondagmorgen lezen en het vertrouwen als we met God onderweg zijn?

Welkom in de kerk.

We herdenken zondag ook de overleden gemeenteleden uit het afgelopen kerkelijke jaar. In die stilte denken we ook aan hen van wie we de namen niet genoemd hebben, maar die korter of langer geleden zijn overleden.

En we noemen met blijdschap en dankbaarheid de namen van de kinderen die geboren zijn in het midden van onze gemeente. Daarbij denken we ook aan alle andere kinderen/(achter)kleinkinderen die in het afgelopen jaar zijn geboren. En ook aan alle kinderen die nooit het levenslicht hebben gezien omdat ze overleden in de moederschoot of niet geboren mochten worden…

Voor alle ouders met jonge kinderen die nu al zenuwachtig worden bij het idee dat er een stiltemoment zal zijn… Als we de doden gedenken hoeft er niet persé een doodse stilte te zijn, omdat juist ook het leven en de kinderen bij ons leven horen. Neem de kinderen gewoon mee naar de kerk, zodat de kinderen ook ‘leren’ dat we dit zo doen in de kerk…en we er thuis met ze over kunnen doorpraten.

Van harte welkom in de kerk. Voor de kinderen van de basisschool is er kinderkerk, voor de allerkleinsten is er crèche in de kelder van Ons Centrum. De familieleden van de overleden gemeenteleden kunnen na de dienst een steentje en roos voor in de kerk ophalen. Voor hen en voor iedereen die zich verbonden weten met de overledenen in het afgelopen jaar is er in Ons Centrum de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten onder het genot van een kopje koffie.

Geniet thuis alvast van dit prachtige lied ‘Een weg naar U’ van Sela dat zondagmorgen gezongen zal worden door Simone ten Brinken, begeleid door Marleen den Oudsten op de piano.