Na spannende scene op de dorsvloer, midden in de nacht, wordt het morgen. Maar voordat het licht wordt, stuurt Boaz Ruth naar huis, want hij wilde niet dat bekend werd dat ze op de dorsvloer was geweest. Terwijl Ruth naar huis gaat en alles vertelt aan Naomi, gaat Boaz naar de stad. Terwijl Naomi tegen Ruth zegt : ‘Blijf hier dan maar rustig wachten tot je weet hoe het afloopt, mijn dochter, want ik weet zeker dat deze man niet zal rusten voordat hij de zaak geregeld heeft.’ …lezen wij zondagmorgen verder hoe Boaz verder handelt als hij in de stad is aangekomen…. Bij poort treft Boaz ‘meneer dinges’, of hoe u ook heet / zijn naam is niet van belang. Natuurlijk kende Boaz deze meneer, zo groot was Bethlehem niet, maar zijn naam wordt niet genoemd, is niet van belang, niet belangrijk. Boaz ontmaskert de losser als loser. Wel woorden, maar geen daden. Als iemand die er wel op uit was om zijn eigen bezit te vergroten, maar niet bereid was om zijn bezit te delen. Want dat zou de consequentie kunnen zijn van het trouwen met Ruth: de geboorte van een zoon als levende erfgenaam van de overleden Machlon. Er was een mogelijkheid dat het hem nadeel zou gaan opleveren, hij wordt bang voor vermogensverlies. Zolang het hem weinig/niets kost, wil hij wel als losser optreden, goede naam maken, vooraan staan. Wanneer zijn eigen positie in gevaar komt  en het zelfs een huwelijk tot gevolg moet hebben, krabbelt hij terug, haakt hij af. Waar Boaz als held van vermogen het verhaal werd ingeschreven, daar dwarrelt ‘Dinges’ uit het verhaal weg, blijft voor eeuwig naamloos.

Tegelijk wel herkenbaar: vroom eigenbelang….

Laten we maar niet te snel denken dat we daar zelf geen last van hebben. Het gewone doen, dat willen we nog wel, maar meer dan het gewone, een echt offer brengen, iets missen? Mag voor anderen zorgen mij iets kosten? Mag je inzetten voor de goede zaak ten koste gaan van een stukje ‘ik’? Of nog scherper : mag het ook het risico bevatten dat alles wat van jou is van een ander wordt? Of is toch altijd mijn welbegrepen eigenbelang beslissend?  Mooie sier maken, vooraan staan, naam maken, alleen ten koste van anderen? Geloven we dat echt : als je liefde deelt, dat het altijd meer wordt? En wat dat met een spuitbus slagroom te maken heeft?!

Welkom zondagmorgen in de kerk. In het bijzonder de kinderen met hun Schoenendoos die ze voor in de kerk mogen neerzetten. Voor de kinderen is er kinderkerk, voor de allerkleinsten crèche in de kelder van Ons Centrum.

We zingen ook prachtige liederen met elkaar zoals

Daarom bidden wij :

Tienduizend redenen –