Waarom ga jij naar de kerk? Waarom geloof je? Waarom …..?
Velen gaan wel (eens) naar de kerk, zeggen wel te geloven, maar waarom, dat is nog best lastig uit te leggen. Aan jezelf, laat staan aan anderen.

Daarom is het goed om je verder in het geloof te verdiepen. Echt open te staan voor wat er wel of niet gebeurt als je meerdere avonden intensief met een groep optrekt die nadenkt over het christelijke geloof.

Daarom voor u, voor jou, de vraag: “wil je de komende weken met mij een ‘spel’ spelen?” Wil je met de gedachte spelen dat je over een paar maanden belijdenis gaat doen. Stel je zelf de vraag maar eens een keer voor de spiegel: “waarom zou ik wel/niet naar belijdeniscatechisatie gaan?” of “waarom zou ik belijdenisdoen weer een jaartje voor me uitschuiven?”

En als je twijfelt, je afvraagt of het wel iets voor jou is… Twintig avonden nadenken over de belangrijkste christelijke kernthema’s, daar wordt niemand slechter van. En tegen Pinksteren praten we dan nog wel eens verder over wel/niet belijdenis doen.

Maar ook als je al lang geleden belijdenis hebt gedaan, maar het geloof zegt je steeds minder, weet je dan ook welkom op de belijdeniscatechisatie. Om nog eens een paar maanden intensief met het geloof bezig te zijn.

In februari begint de belijdeniscatechisatie weer. Op de eerste kennismakingsbijeenkomst zal avond en precieze tijdstip worden bepaald. Als ik terugdenk aan de belijdeniscatecheses in Bruinisse krijg ik nu al weer zin in het nieuwe seizoen, nu in Enter. Het zal vast weer heel anders zijn, mensen maken de sfeer en bepalen voor een belangrijk deel het gesprek. Maar één ding zal hetzelfde zijn, we zullen veel van elkaar, van de Bijbel en van God leren.

En als je dan van plan bent naar de belijdeniscatechisatie te gaan en je hebt een vriend/vriendin of man/vrouw, neem die dan ook mee. Niet uit bekeringsijver, maar omdat het riskant is wel tafel en bed met elkaar te delen en tegelijkertijd op het gebied van het geloof vreemden voor elkaar te blijven of van elkaar te vervreemden.

Ik ben benieuwd of u, of jij die uitdaging aan durft, of je het ‘heilige spel’ mee wilt gaan spelen. Of je van toeschouwer acteur wilt worden en mee wilt spelen in het ‘dramastuk van God’. Bij een drama staat er iets op het spel, het gaat ergens over, het gaat vaak ook ergens door heen. Het gaat om jou, het zijn jouw eigen leven en levenswaarden die op het spel staan. Bij deze de roep om van de bank of uit je luie stoel te komen. Om de rol van (kritische) toeschouwer naast je neer te leggen en het avontuur aan te gaan. Om heel bewust de roep van God te aanvaarden om ‘in het theater van God te spelen’. Betrokken te raken bij het dramastuk dat maar doorgaat, generatie na generatie, met steeds weer nieuwe spelers. Want wat anderen ook zeggen, wat jij jezelf ook wijs (hebt ge)maakt, het stuk gaat door en wordt telkens, met vallen en opstaan van de spelers, voortgezet totdat God terugkomt.

Ben je geïnteresseerd of wilt u er over doorpraten? Neem dan contact me op!

Als u/jij mij voor 31 januari laat weten geïnteresseerd te zijn, kan u/jij nog invloed hebben op de datum voor het de eerste kennismakingsavond begin februari!