Zendingcommissie

Zending, Werelddiaconaat en Ontwikkelingssamenwerking: dat is waar de afkorting ZWO voor staat. Sommigen noemen ons nog steeds de Zendingscommissie en denken dat onze belangrijkste taak het bezorgen van het blad ‘Vandaar’ is. Maar de naam Zendingscommissie is inmiddels echt gedateerd, net als het beeld dat we zendingsblaadjes bezorgen.
Wat doet de ZWO-commissie dan wel? Dat leest u hieronder.

De naam van onze commissie zegt het al: we zetten ons voor méér in dan alleen zending – ook het werelddiaconaat en de ontwikkelingssamenwerking horen erbij.
Wij zorgen ervoor dat onze gemeente verbonden is met andere christelijke gemeenten wereldwijd, door verschillende projecten financieel te ondersteunen. Op deze manier dragen we een steentje bij aan het ZWO-werk wereldwijd. Dit zijn projecten van Kerk in Actie, maar ook andere projecten. We hebben ervoor gekozen om actief bij te dragen aan (kleinschalige) ZWO-projecten en initiatieven waarvoor onze gemeenteleden, Enternaren, familieleden, vrienden en/of streekgenoten zich inzetten. Daarmee hopen we ook de betrokkenheid bij deze projecten te vergroten. We steunen een aantal vaste projecten – op dit moment zijn dit zendingsprojecten in Zuid-Afrika en Zambia – maar we kiezen ook ieder jaar doelen die we eenmalig steunen met een mooie bijdrage. Maar we doneren ook voor hulp die direct nodig is, denk aan natuurrampen of oorlogssituaties. Met ons allen dragen we zo als gemeente van de Gereformeerde kerk van Enter op verschillende plekken wereldwijd een steentje bij!

De meeste doelen die we als gemeente steunen hebben een christelijke grondslag. In ons kerkblad kunt u regelmatig lezen over de door ons gekozen doelen en projecten die we steunen.
De ZWO-commissie valt onder de diaconie en bestaat uit 8 leden (niet-diakenen) en één diaken. De commissie vergadert zo’n vijf keer per jaar.
Om het ZWO-werk wereldwijd te kunnen steunen, is een aantal collectes per jaar bestemd voor de ZWO. Daarnaast verzamelen we één keer per jaar de bijdragen van onze gemeenteleden. Hiervoor komen we bij alle Enterse leden langs; de leden die wat verder weg wonen, benaderen we per post. We zijn jaar op jaar weer dankbaar voor de bijdragen die we ontvangen en waarmee heel veel mooi en belangrijk werk kan worden gedaan.
Maar naast het inzamelen en bestemmen van de bijdragen doen we nog meer. We verzorgen jaarlijks de Paasgroet-actie, waarmee gedetineerden wereldwijd een hart onder de riem en troost wordt geboden vanuit de Paasboodschap. Ook ondersteunen we de Schoenendoos-actie, waarmee kinderen in ontwikkelingslanden een doos met prachtige en waardevolle cadeaus kunnen ontvangen. Daarnaast organiseren we jaarlijks een verkiezing waarmee u als gemeenteleden kunt meebeslissen over de doelen die een extra steuntje in de rug mogen ontvangen. En uw oude telefoons en gebruikte postzegels? Die zamelen we ook in (in de hallen van de kerk) om met de opbrengst mooi werk mogelijk te maken. Tot slot: het Pinksterfeest staat natuurlijk in het teken van de zending – daarom organiseren we in de weken rond dit feest een ZWO-kerkdienst. Maar we hebben nog meer enthousiaste plannen; u kunt hierover lezen in het kerkblad.

Kortom, we zitten niet stil. Maar zendingsblaadjes brengen we niet meer rond; die kunt u inmiddels gewoon thuis ontvangen. Lukt dit niet of weet u niet hoe? Trek ons dan aan de mouw, we helpen u graag.

Tot slot: heeft u zelf ideeën of wilt u meehelpen? Wees welkom!