Twee thema-avonden over de doop

In het najaar stond er al een thema-avond op het programma, maar dat was lastig te plannen i.v.m. mijn afwezigheid door het volgen van de KPV. Maar wat het in het vat zit… Daarom hoop ik nu in mei de thema-avond te organiseren, samen met Margret Oplaat van de herstructureringscommissie. En dan niet één thema-avond, maar gelijk twee thema-avonden. En dan niet op één avond, maar gelijk op drie avonden. Zodat als je bijvoorbeeld op dinsdag niet kan, je misschien wel op een andere avond kan… Het wordt een tweeluik over de doop.

Thema-avond 1 : de doop en jij

dinsdag 7, woensdag 8 en donderdag 9 mei

We beginnen met het schilderij van Rembrandt over de thuiskomst van de jongste zoon uit Lukas 15. Daar beginnen we ook altijd de doopcatechese mee. We zoeken uit wat dit schilderij en het verhaal uit Lukas 15 vertelt over wie wij zijn. Wie ben ik dat ik gedoopt moest worden?

Daarna inventariseren we met elkaar onze vragen bij de doop. De doopcatechese beginnen we bijvoorbeeld met de vraag ‘Houd God evenveel van gedoopte als ongedoopte kinderen?’ Zo ja, waarom dopen we dan nog? Zo nee, is de doop dan zaligmakend. Welke vragen heb jij bij de doop?

Thema-avond 2 : de doop en God

zondag 12, maandag 13 en dinsdag 14 mei

We zetten ons gesprek over de doop voort aan de hand van het doopformulier. We zullen ontdekken dat dit formulier een heel beknopte samenvatting is van hoe de Bijbel, zowel Oude als Nieuwe Testament, spreekt over de doop in relatie met God.

Daarna bespreken en zingen we met elkaar het liep “Doop” van Sela. Want je kan heel veel zeggen over de doop, het beste is om er van te zingen!

Het is ons verlangen dat door deze twee thema-avonden we (nog meer) leren onze doop te verstaan. We ons (nog meer) verwonderen over Gods liefde gesymboliseerd in onze doop. Met een knipoog naar de Paaspreek over het Paaseffect, wat is jouw doopeffect? Wat betekent het voor jou dat jij gedoopt bent, dat jouw (klein)kinderen gedoopt zijn? Wat betekent het voor ons als gemeente van Christus dat onze kinderen worden gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest?

U/jij bent van harte welkom bij het tweeluik van de doop. Omdat de beide avonden op elkaar aansluiten en met elkaar zijn verweven, is het sterk aan te bevelen om zowel thema-avond 1 als thema-avond 2 bij te wonen.

Om zoveel mogelijk mensen een kans te geven en om de groepsgrootte per avond te beperken, zodat we goed naar elkaar kunnen luisteren, zijn er drie data voor thema-avond 1 en drie data voor thema-avond 2.

Op lijsten in de hal van de kerk kan je aangeven wanneer je hoopt te komen. Zet je naam bij één van de data voor thema-avond 1 en bij één van de data voor thema-avond 2. Je kan ook altijd even mailen of bellen met ondergetekenden wanneer je hoopt te komen.

De avonden beginnen allemaal om 20.00u in Ons Centrum, om 21.30u ronden we af.

Margret Oplaat (herstructureringscommissie) en dominee Floris den Oudsten

p.s.

Voor wie zich er nog meer in wil verdiepen, is er een boekje wat mij heel erg geholpen heeft om helderheid te krijgen in de Bijbelse lijnen over de doop. Het gaat om “Volwassendoop-kinderdoop-herdoop. Een bijbelse verkenning” van dr. C. Graafland. Ik heb het papieren boekje, en het is ook tweedehands te koop, maar omdat het in de boekwinkels is uitverkocht, is het nu ook digitaal te lezen. https://www.hervormdbodegraven.nl/uploads/themas/doop/kinderdoop.pdf

Een andere brochure die ik tegenkwam, is te lezen via https://www.hoeksteenkerk.nl/hoeksteenkerk.nl/brochures_pdf/kinderdoop.pdf Ik zou zeggen, neem en lees!

contactgegevens:
Rijssenseweg 11 7468 AA Enter