Dominee zingt in de isoleercel van God : ‘uit de diepte roep ik tot U’ – vooruitblik zondagavond

Jona hoorde stemmen, hoorde God tegen hem praten, wist precies wat God van hem wilde. Maar Jona gehoorzaamde niet, maar vluchtte weg bij God vandaan. En het slot van het liedje was dat hij in zee gejonast werd. Hoe dat zo kwam? Jona kon zich niet voorstellen dat zijn liefdevolle God ook een plan had voor de grote zondaars in Ninevé. En als je daar over nadenkt, dan kan je soms best Jona begrijpen. Echte, grote zondaars, heeft God die lief? Moeten wij die ook lief hebben?

Als dominee Jona in de isoleercel van God is opgesloten, drie dagen en drie nachten in de buik van de vis, rond wordt gezwommen, gaat Jona eindelijk bidden. Zijn droomvlucht is een nachtmerrie geworden. In de ranzige vissenbuik komt Jona tot bezinning, heeft hij eindelijk  tijd voor stille tijd, tijd voor God, tijd om te bidden… En hij zingt een lied. Met zeewier op zijn hoofd en in zijn doodsangst, roept, schreeuwt hij tot God : uit de diepte roep ik tot U! Jona is niet origineel, pleegt volop plagiaat, knipt en plakt de Psalmverzen achter elkaar. Jona valt in deze crisis terug op wat hij vroeger als kind geleerd heeft.

Jona zingt zijn eigen lied, wat we lezen in Jona 2, His Masters Voices zingt ook prachtige liederen. Een aantal daarvan zullen we zondagavond horen. Liederen van Advent, van verwachting, van redding. Over Jezus die ook in de diepte afdaalde, vanuit de hemel naar de aarde afdaalde, om eigenwijze Jona’tjes zoals wij te redden…

Denk thuis alvast eens na : ben jij wel eens doodsbang, echt helemaal in paniek geweest?

Ik wel, en dat heeft alles te maken met een dramatisch, bijna traumatische ervaring tijdens de Slipjacht in Hoevelaken, jaren geleden. En wat de nieuwste cd van K3 met J2 te maken heeft?

Van harte welkom zondagavond om 19.00u in de Gereformeerde Kerk te Enter.