Oktober is de maand van de geschiedenis en dit jaar is het thema geluk. Herman Pleij, emeritus hoogleraar Nederlandse letterkunde, schreef er een essay over dat voor € 3.50 in de boekhandel te koop is. Geluk is een beetje wetenschap geworden: er zijn tal van mensen die zich hier vanuit hun vak, bv. psychologie, mee bezig houden.

Het lijkt mij daarom goed om hier zondag bij aan te sluiten. In de Nieuwe Bijbelvertaling wordt het woord geluk gebruikt, in de vertaling van 1951 staat hier het woord welzalig of zalig. Dat is kerkelijke taal die vroomheid veronderstelt. Wat kunnen we vanuit de bijbel over geluk zeggen? Jezus heeft er een aantal woorden aan gewijd en mensen gelukkig genoemd. Hoewel….. als je naar hun omstandigheden kijkt, is het nog maar de vraag of ze – naar onze maatstaven – wel zo gelukkig zijn. Zondagavond meer hierover.